fbpx
92% Polaków kupujących online robi zakupy przynajmniej raz w miesiącu

92% Polaków kupujących online robi zakupy przynajmniej raz w miesiącu

Blog

Według najnowszego raportu ExpertSender "Zakupy online w Polsce 2020" - Polacy chętnie robią zakupy w e-sklepach. W ciągu miesiąca, 31% badanych stwierdziło, że wydaje od 101 do 300 zł, a 28% że jest to około 301-500 zł. Najbardziej pożądanym udogodnieniem dla co piątego ankietowanego jest szybka i przewidywalna dostawa, natomiast największym utrudnieniem dla 15% wyskakujące reklamy na stronach internetowych. Co ciekawe prawie co 10 osoba zadeklarowała, że nie porzuciła w ostatnim czasie koszyka.

W 2019 roku wartość polskiego e-commerce wyniosła 50 mld zł, a wzrost w bieżącym roku prognozowano na około 20%. Obserwujemy wzmożony ruch w sklepach internetowych, dlatego wartość e-commerce w tym roku może być znacznie większa, niż pierwotnie przewidywano. Klienci chętnie kupują w internecie, tylko 1% ankietowanych twierdzi, że robi to raz na rok. Zwiększone zainteresowanie e-handlem powoduje też zwiększoną konkurencję między sklepami internetowymi. Starają się one przyciągnąć nowych i zatrzymać istniejących klientów wszystkimi możliwymi sposobami. Pomocne w tym jest wykorzystywanie automatyzacji wielokanałowego marketingu — mówi Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.

Co piąta osoba wydaje ponad 500 zł miesięcznie na e-zakupy

W tym momencie 43% badanych deklaruje, że kupuje online od minimum 8 lat, natomiast 22%, że jest to od 4 do 8 lat. Tylko 3% osób robi zakupy online nie dłużej niż rok.

Co ważne na e-zakupy obecnie decydujemy się bardzo często. Na tę sytuację zapewne miała wpływ pandemia COVID-19 i wynikająca z tego kwarantanna społeczna. Tylko 8% ankietowanych stwierdziło, że kupuje online raz na kwartał lub rzadziej. Podczas gdy, 59% twierdzi, że robi minimum raz w miesiącu, a 33% minimum raz w tygodniu.

Inną kwestią są wydatki na zakupy w Internecie. Według deklaracji 31% osób najczęściej wydaje w ciągu miesiąca kwoty rzędu 101-300 zł, a dla 28% to 301-500 zł. Warto też zauważyć, że ponad 500 zł miesięcznie i więcej wydaje aż 22% osób.

64% osób nie potrzebuje sklepu stacjonarnego

Na decyzje zakupowe e-klientów ma wpływ szereg udogodnień. Jeszcze niedawno jednym z ważniejszych z nich był punkt stacjonarny e-sklepu, w którym klient może obejrzeć produkt i/lub odebrać go osobiście. Dziś, aż 64% ankietowanych twierdzi, że nie ma takiej potrzeby.

Z drugiej strony to na co kładzie się szczególny nacisk, jest szybka i przewidywalna dostawa. To najczęściej wskazywana kwestia, która ma pozytywny wpływ na wybór e-sklepu, za którą opowiedziała się co piąta ankietowana osoba. Kolejnymi udogodnieniami, które zachęcają Polaków do zakupów online i są: najniższa cena 16%, a także opinie o sklepie 14% i dostępność wielu produktów 13%.

Przeczytaj także: Polacy a zakupy online – podsumowanie roku 2020.

91% osób porzuciło koszyki w tym miesiącu

Wśród czynników, które mają największy wpływ na decyzje zakupowe, są także utrudnienia, które skutecznie potrafią odwieźć klienta od zakupu. Na liście najczęściej wskazywanych trudności znalazły się kolejno:

Trudności te, choć nie jedynie, często przekładają się na rezygnację z zakupu.

Tak zwane porzucone koszyki, czyli sytuacje, kiedy klient dodaje do koszyka produkt lub usługę jednak nie decyduje się na zakup, a są dość częstym zjawiskiem i dużym wyzwaniem dla e-sprzedawców.

Najlepiej obrazują to odpowiedzi ankietowanych, ponieważ aż 91% z nich zadeklarowało, że porzuciło koszyki w ciągu ostatniego miesiąca, w tym 35% osób deklaruje, że robi to dość często, a 18% twierdzi, że zdarza się to bardzo często. To oznacza, że tylko 9% nie zrobiło tego w ciągu ostatniego miesiąca.

Niechętnie kupujemy produkty wielkogabarytowe i kolekcjonerskie

Wśród wielu dostępnych kategorii produktów online i tu klienci mają swoje typy. Podczas gdy w jednych zakupy robione są często, w innych jest to sporadyczne. Respondenci zapytani o to, w których kategoriach nigdy nie zrobili e-zakupów najczęściej wskazywali: samochody i części samochodowe 10% wskazań, materiały budowlane i wykończeniowe 9% wskazań, a także artykuły dla kolekcjonerów 8%.

Natomiast najrzadziej zaznaczane były, a więc najchętniej kupowane, kategorie takie jak: książki, płyty i filmy (1%), bilety do kina lub teatru (1,25%), a także multimedia (2%). Co ciekawe 3% ankietowanych stwierdziło, że przynajmniej raz zrobiło zakupy w każdej z możliwych kategorii.


Spodobał Ci się ten artykuł?

Możesz polubić go na FB: https://www.facebook.com/telestudentpl/posts/230217458743508 i udostępnić swoim znajomym.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6767206760878010368.

Jeżeli chcesz go wydrukować - naciśnij przycisk Drukuj.

Link do artykułu możesz także przesłać mailem wciskając przycisk E-mail:

Drukuj