fbpx
Dobry Kurs Online

Co to oznacza, że kurs online jest dobry, wartościowy?

Blog

Powszechnie stosujemy określenia dobry, wartościowy kurs czy szkolenie. Co w praktyce to oznacza, czy możemy to jakoś zmierzyć? Na jakie rzeczy zwrócić uwagę by nie było to tylko określenie marketingowe bez większego znaczenia praktycznego?

Musisz zdawać sobie sprawę, że wiedza jest powszechnie dostępna prawie za darmo. Jeżeli ktoś bardzo chce to znajdzie praktycznie wszystko co go interesuje w internecie, książkach albo dowie się od znajomych. Walutą którą płaci są czas i błędy, które popełni nieumiejętnie wdrażając to czego się dowie. I tutaj pojawia się miejsce dla trenera, autora kursu / szkolenia.

Wartość, którą dobry kurs powinien wnosić to przeprowadzenie studenta z miejsca w którym się znajduje do jego celu. Często spotykamy się z określeniem, że kurs przeprowadza studenta z punktu A do punktu B. Może to być zdobycie jakiś umiejętności czy zrozumienie jakiś procesów.

Musi odbyć się to w sposób w miarę prosty i gwarantujący, że kursant uniknie poważniejszych błędów. Uczestnik kursu czy szkolenia może czasami posiadać już wiedzę, którą chcesz przekazać ale nie potrafi jej wdrożyć w życie, zastosować w praktyce. I tutaj jest najważniejsza rola dobrego szkoleniowca.

Jeżeli Twoje materiały edukacyjne przygotujesz w taki sposób by poza wiedzą teoretyczną zawierały sposoby jej wykorzystania, najlepiej podparte doświadczeniami, konkretnymi case study to jest duża szansa, że będą odbierane jako wartościowe. Dobrą praktyką jest by po kursie zaoferować uczestnikom dodatkowe konsultacje, mentoring i / albo grupę wsparcia (np. w zamkniętej grupie na FaceBook'u), gdzie można wymieniać się także doświadczeniami z innymi uczestnikami szkolenia.

Bardzo ważne jest by pytać kursantów o to czy szkolenie zaspokoiło ich potrzeby, co chcieliby by jeszcze znalazło się w programie, z czym mają największy problem. Na podstawie odpowiedzi udoskonalaj swoje materiały by kolejne osoby były jeszcze bardziej zadowolone i chętnie polecały Ciebie innym.

Jeżeli nie masz jeszcze sprzedaży możesz udostępnić materiał za darmo pewnej grupie osób i poprosić o ewaluację oraz referencje. To cenniejsze od pieniędzy. Dzięki takim osobom dopracujesz swój kurs czy szkolenie oraz pozyskasz tzw. „dowód społeczny”, który jest bardzo ważny w sprzedaży.

Co zrobić gdy dopiero zastanawiasz się czy stworzyć nowy materiał?

Bardzo ważne jest by sprawdzić czy będzie zapotrzebowanie na daną wiedzę. Warto jest zapytać potencjalnych Klientów, którzy są w Twojej niszy jakie mają problemy, z czym sobie nie radzą, jakiej wiedzy poszukują, jakie procesy są niezrozumiałe. Czasami można zapytać wprost czy kupiliby kurs, który chcesz przygotować. Jednak odpowiedź na ostatnie pytanie może wcale nie być wiarygodna i musisz do niej podchodzić z dystansem. Ankietę możesz przeprowadzić osobiście, telefonicznie, mailowo czy poprzez social media, ważne by pytać osoby, które naprawdę mogą być zainteresowane. Znajomi, rodzina, współpracownicy nie będą obiektywni.

Przygotowując się do zrobienia nowego kursu zbuduj wokół siebie społeczność osób z danej niszy. Dostarczaj im drobnych porad, buduj zaufanie. Najłatwiej zrealizować to poprzez social media takie jak YouTube, FaceBook, LinkedIn a w wielu niszach również przez Instagram. Wielu autorów prowadzi również blog tematyczny, wysyła newslettery, udostępnia tanie lub bezpłatne materiały by dać się poznać swoim potencjalnym Klientom, przygotowuje tzw. lejki sprzedażowe.

Co może być miarą dobrego kursu / szkolenia?

Do mierzenia wartości można wykorzystać dwa czynniki:

Poziom zadowolenia można zrealizować poprzez ankietę na platformie gdzie realizowany jest kurs, rozmowy telefoniczne czy mailowo. Warto wykorzystać każdą możliwość by uzyskać jak największą ilość opinii.

Niemal każda platforma e-learningowa posiada statystyki z których możesz dowiedzieć się na jakim etapie Twojego kursu jest każdy ze studentów. Jeżeli zauważysz, że ktoś porzucił realizację nauki dowiedz się dlaczego. Być może możesz coś zmienić by zwiększyć zaangażowanie i procent osób realizujących cały program. Motywujące może być wydawanie certyfikatów dla osób, które zapoznają się z całością i pozytywnie poradzą sobie z testem końcowym.

Jak widzisz określenie dobry, wartościowy mimo że może wydawać się bardzo subiektywne to jednak daje się sprecyzować i mierzyć. Jeżeli chcesz tworzyć takie właśnie kursy i szkolenia musisz wziąć pod uwagę zarówno opinie studentów jak i mierzyć twarde dane.

Tworzysz wartościowe kursy online?
Zostań naszym Partnerem i sprzedawaj je na Platformie Telestudent?

Drukuj